Thursday, January 8, 2009

Calon PAS Mendahului di PRK Kuala Terengganu

Tidak pernah terjadi dalam mana-mana website online akhbar-akhbar arus perdana dinegara ini ada menyediakan poll online untuk pilihanraya. Begitu juga poll atau undi sms tidak disediakan di TV arus perdana di negara ini. Yang ada undi seperti " Adakah anda bersetuju Harga minyak dinaikan" ataupun poll yang semua orang sudah boleh memikirkan keputusannya.

Tidak seperti di negara jiran kita, Indonesia, poll online atau poll sms di TV sudah menjadi budaya di sana sejak tahun 2004 lagi. Semasa saya menonton TV di Padang, Sumatera Barat pada PRU 2004, poll sms di TV menunjukkan Partai Keadilan Sejahtera (PKS) mendahului undian sms di TV tetapi apabila keputusan PRU dikeluarkan mojoriti kerusi dimenangi oleh Partai Golongan Karyawan (GOLKAR).

Bila ditanya pada orang disana, jawapan mereka adalah undian sms hanya untuk orang yang kaya iaitu mereka yang ada TV dan handphone untuk mengundi sedangan majoriti pengundi duduk di kampung-kampung.

Bagaimana nasib calon PAS... Ikuti tinjauan m-Star disini

1 comment:

Wendy Diana said...

Ya... Di Indonesia Poll sms atau Poll via Phone sudah lama digunakan dalam berbagai Persoalan, Baik itu dalam bidang politik, Dunia Hiburan, dan berita sehari-hari. Baik itu Di TV maupun di Radio. Hampir di semua TV di Indonesia menggunakan Polling, yang paling banyak di TV-One Dan Metro TV. Menurut saya polling sangat berguna, karena selain Masyarakat dapat turut berpartisipasi juga akan menjadi suatu pendidikan pada masyarakat agar lebih pintar, Rakyat akan merasa diikut sertakan, aspirasi masyarakat dapat tertuang, ini sangat baik untuk Negara yang berazazkan demokrasi.